Multă lume fină strâmbă din nas când aude de revista Dilemateca. Că are un aspect bătrânicios, că are poze "vetuste", că are riduri, că are cearcăne, că nu obţine timpi buni pe suta de metri şi câte altele. Mie îmi place cum arată publicaţia asta şi, spre deosebire de intelectualii care au făcut deviaţie de sept din pricina ei, eu nu numai că o răsfoiesc, dar chiar o şi citesc, îndeletnicire care nu mai e trendy pentru o bună parte din lumea elitelor de pe la noi. Se pare că dumnealor, în privinţa lecturii, mai întotdeauna, văd decât filmul. Mă rog. Majoritatea textelor de aici sunt interesante, ceea ce nu se poate spune despre multe alte publicaţii culturale româneşti. În general, mai toate rubricile revistei îmi trezesc interesul, nu mai zic despre avanpremierele editoriale. Printre rubrici se regăsesc negreşit anchetele şi interviurile Dilematecii. Acestea sunt remarcabile nu numai prin ineditul subiectelor sau prin personalitatea participanţilor, ci şi, lucru destul de rar pe la noi, prin francheţe. O francheţe care te poate face să zâmbeşti, cam amar, ce-i drept, dar te şi pune serios pe gânduri.
În ultimul număr, cel din septembrie 2010, este prezentat un interviu cu Radu Aldulescu, unul dintre cei mai valoroşi prozatori români ai ultimelor decenii. Sigur, domnia sa, deşi primit bine de critică, nu zburdă pe aceeaşi cai mari ca alţii. Chestie de destin, de umori, de abilităţi sociale, cine ştie? O desluşire onestă la această problemă o dă chiar scriitorul. Iată-o, aşa cum este ea consemnată în paginile revistei:
Florina Pîrjol: V-aţi simţit vreodată marginalizat, în ciuda succesului constant de critică pe care l-aţi avut?
Radu Aldulescu: (...) Am, într-adevăr, tendinţa de a mă automarginaliza în raport cu personalităţile culturale ale acestor vremuri, o mulţime de scriitori la ziar care apar zilnic şi la televizor pentru a îmbina armonios setea de bani cu cea de slavă deşartă. Resimt un refuz instinctual faţă de aceşti oameni, care-mi trezesc sentimente amestecate cu milă-silă-revoltă-stupoare. Nici ei nu se dau în vânt după mine, mai cu seamă că n-au timp şi dispoziţie; trebuie să-şi vadă de bolile grave, boli la propriu cel mai adesea, invocate precum un sacrificiu - "eu mi-am ruinat sănătatea"... E un bun exemplu, altminteri, cum bolile sufletului le atrag după sine pe cele ale trupului. Legat de relaţia cu personalităţile de acest tip, ştiţi ce mi-a spus, cu prilejul unei situaţii-limită, unul dintre preşedinţii Uniunii Scriitorilor, răposatul Laurenţiu Ulici, Dumnezeu să-l aibă în pază acolo unde o fi el acum? "Uniunea nu-ţi datorează nimic. Ce dacă ai scris trei romane? Ştiu un doctor care a ascris douăzeci de romane"... Şi ţineţi cont că era un om, un critic literar despre care se presupunea că se pricepe la literatură. S-a văzut însă că cel mai bine s-a priceput să facă afaceri cu patrimoniul USR, să-şi tragă comisioane din retrocedări, să-şi tragă funcţii politice şi să se îmbogăţească de azi pe mâine, extrem de rapid, construindu-şi concomitent o imagine de tată bun al scriitorilor români şi punându-şi la adăpost de vicisitudinile vremurilor şi familia personală. Adică eu băteam la uşa lui de preşedinte al USR să cer un minim, un tain al supravieţuirii, când el avea altă socoteală cu banii Uniunii, chit că eram încă de atunci un scriitor cu succes constant de critică. Chiar şi la mult timp după ce am renunţat să mai am vreo pretenţie de la Uniune, mi s-a sugerat şi mi s-a spus de către o mulţime de oameni să nu mai stau cu mâna întinsă, să mă duc la muncă, să-mi iau serviciu... Asta am auzit şi de la Lucian Pintilie, căruia i-am dat povestea unui film premiat la Festivalul de la Veneţia*, şi de la directorul economic al editurii, când l-am rugat să-mi trimită drepturile băneşti cuvenite pentru Ana Maria şi îngerii**, care echivalează cu cu un salariu mediu pe economie. Adică, scrisul literaturii este o distracţie pentru timpul liber, chiar şi în viziunea celor care parvin pe spinarea scriitorului.
Am redat acest fragment din interviul acordat de domnul Radu Aldulescu fiindcă mi se pare exemplar. Consider că orice comentarii pe care le-aş face eu ar fi, poate, măcar deocamdată, de prisos, ori ar fi interpretate ca fiind într-o bună măsură subiective. Oricine este, în schimb, liber să tragă ce concluzii doreşte.
* Este vorba despre faptul că Radu Aldulescu a scris scenariul filmului Terminus Paradis (regizat chiar de Lucian Pintilie) care a obţinut Marele Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.
** Ana Maria şi îngerii este ultimul roman scris de Radu Aldulescu. Este publicat la editura Cartea Românească şi încă poate fi găsit în librării.
10 comentarii:
Citesc blogul dvs aproape in fiecare zi. Si o fac pentru ca-mi place stilul dvs literar. Dar de catva timp nu mai gasesc acelasi spirt cand va vizitez. Probabil este vina mia. Imi cer scuze.
Citesc blogul dvs aproape in fiecare zi. Si o fac pentru ca-mi place stilul dvs literar. Dar de catva timp nu mai gasesc acelasi spirt cand va vizitez. Probabil este vina mea. Imi cer scuze.
@ Aimengrui
Acum, de, nu ştiu ce să zic faţă de comentariul dumneavoastră cam dezamăgit. Dar adevărul este că trăind aici, în minunata noastră ţărişoară, nu pot nici eu scăpa de spiritul vremurilor şi al locului. În fond, păstrând proporţiile, dintr-o pricină asemănătoare o fi scris şi Caragiale cum a scris, în loc să scrie precum Proust, de exemplu. Fireşte exemplul e mult exagerat, eu neputându-mă compara cu niciunul dintre cei doi mari scriitori, iar bietele mele postări de pe acest blog, evident că sunt doar nişte chestiuni palide faţă de articolele publicate de Caragiale în presa timpului său.
Când m-oi desprinde un picuţ de asaltul realităţilor momentului, o să mai postez nişte fragmente de prin romanele mele.
Oricum, nu pot decât să vă mulţumesc pentru interesul pe care îl arătaţi faţă de acest blog şi sper să regăsiţi cât de curând aici lucruri care să vă îmbie la o lectură mai agreabilă.
Imi cer scuze pentru comentariul meu "in dublu". In rest, probabil aveti dreptate in ceea ce priveste minunatq noastra tarisoara ,...
Dilemateca chiar arata a babutza, insa una care, dincolo de ponoseala hainelor, le "zice" bine. Este o revista care conteaza si imi pare rau uneori ca e doar lunara.
Radu Aldulescu nu este din lumea scriitorilor de prim rand, la modul concret (dar, metaforic, este). Daca e sa mearga la un spectacol, nu se va duce sigur in primul rand. Din cate am inteles, a avut o viata destul de grea inainte de a se apuca de scris. Pentru el arta nu implica fasonul vietii de artist, are atitudine diferita fata de grupul scriitorilor de azi. Pentru ca unii nu traiesc deloc sentimentul apartenentei la grup, indiferent cate lucruri in comune au cu el.
Recent, imi spunea cineva, incantatĂ: a, deci am facut aceeasi facultate. M-am abtinut cu greu sa ii raspund ca asta nu inseamna nimic pentru mine, ca uneori simt filologii mai straini si mai tampiti mie decat multi ingineri, IT-isti sau vanzatori de ciunga in comuna Derdelusul Vesel :)
Radu Aldulescu - sigur, după părerea mea - n-o fi unul care să stea moţ în primul rând, dar e unul din cei mai importanţi scriitori români de azi şi chiar crede in ceea ce face. Vorba profetului Ieremia: "Şi fiecare, dacă va face ceva, să aibă încredinţare că ceea ce face, face bine!". Din punctul ăsta de vedere nu ştiu câţi fericiţi vor fi existând.
Din păcate, are o viaţă destul de grea şi azi, după aproape un sfert de secol de scris. Iar "destul de grea", sincer să fiu, cam miroase a eufemism.
Oricum, întregul său interviu din Dilemateca e nu numai foarte interesant, ci şi impresionant. Trag nădejde - dar nu cine ştie ce - că l-or citi şi alţii, mai galonaţi şi dedaţi la cinuri înalte, şi poate or să aibă o tresărire. Măcar una interioară.
Din pacate, nu cred ca interviul (pe care nu l-am citit inca) va schimba nimic in viata autorului. Din pacate, vremurile din Romania de azi nu lucreaza in favoarea talentelor. Iar Aldulescu este un mare talent.
(In prefata la Sonata pentru acordeon, Alex Stefanescu povestea prima lui intalnire cu Aldulescu. De atunci parea un retras si un categoric)
Radu Aldulescu este un creator veritabil, un mare scriitor care trăiește în condițiile pe care le știm. De câte ori mă gândesc la el, mă cuprinde amărăciunea. Ca și Rebreanu, Aldulescu este unul dintre autorii premiați de Academia Română. În timp ce Rebreanu avea, pe lângă apatamentul din București, o casă la Valea Mare și un automobil Rolls-Royce, lui Aldulescu i se dau, ca drepturi de autor, câteva sute de lei noi. Academia l-a răsplătit cu o mie de lei noi ( zece milioane, în bani vechi ), gologani care i-ar fi ajuns pentru țigări, dacă ar mai fi fumat....
Necazul e că toți politicienii de după 89 au fost recrutați dintre foștii activiști ale căror supreme valori sunt burta și portofelul. Încercase Petre Roman să promoveze oameni care însemnau ceva, dar Măidragăanimalule a scăpat repede de el...
E revoltător că până și Ceaușescu avea mai mult respect pentru cultură decât au politrucii de azi, cretini care au făcut avere, care au cultul ședințelor și care nu știu să facă absolut nimic. Ei i-au transformat pe popi în agenți electorali și succesul este asigurat. Mai ales că propaganda se face în rândul celor care cred, așa după cum arătați și dumneavoastră, că Soarele se rotește în jurul Pământului și dinozaurii sunt contemporani cu oamenii... Unii chiar sunt !
@ Liviu Drugă
Mda, nici eu nu porea cred, dar e bine că cineva are curajul şi demnitatea să spună unor lucruri pe nume, iar altcineva e capabil să le publice.
@ Şerban Tomşa
Nenorocirea e că propaganda despre care vorbiţi este exercitată în rândul oamenilor de dinozauri ba chiar, în ultimul timp, şi de puii lor. Iar ăştia micii, ehei, sunt şi mai hămesiţi decât părinţii.
Sau, dacă schimbăm niţeluş unghiul, de oameni care nu se mai rinocerizează, ci pe stil nou, se dinozaurizează. Trăim timpuri măreţe: Renaşterea... Jurasică!
Trimiteți un comentariu